Spring naar de inhoud
Home » Blog » DE CAMARGUE

DE CAMARGUE

• door

Dag 1 … 350 km

Na een zeer drukke periode hebben wij er geen zin in om een reis uit te stippelen.  Maar ja waar gaan we dan naartoe? Een vraag die we heel lang aan onszelf gesteld hebben en uiteindelijk vertelde ons iemand dat we de Camargue eens verder moesten verkennen en we zeker de camperplaats aan de oude molen moesten aandoen te Fontvielle.  Dus dat in de GPS gezet en beginnen te rijden.  Zo na de middag waren we het rijden wat beu en dus op zoek naar een camperplaats.  We belanden in La Cheppe.  Een dorpje waar we geen mensen zagen maar de camperplaats was zeer mooi, midden in de natuur. Aan een Keltische site “Camp d’Attila”  Goed onderhouden en met picknickbanken. Leuk voor de honden om te gaan wandelen, ze kunnen los lopen, je komt toch niemand tegen. Ondertussen is onze frigo in alarm geslagen en we krijgen het niet goed, we besluiten morgen gewoon verder te rijden en misschien komen we wel een garage tegen.

Dag 2 : …240km

Deze morgen eerst onze honden even laten spelen, het is daarvoor een ideale plaats, ze kunnen er naar hartenlust loslopen.  Dan vertrokken en de GPS gevolgd … richting Troyes.  Daar hebben we eerst een garage opgezocht voor het frigoprobleem.  Zeer behulpzame man en op 1,2,3 was alles weer ok.  Dus wij terug op weg. Zo iets na de middag rijden we door Pontigny en heel toevallig komen we voorbij een zeer mooie camperplaats .  Juist aangelegd en bereikbaar via slagbomen maar we vinden het nog iets te vroeg dus rijden we nog even door.  Toch een beetje spijt want waar gaan we nu terecht komen….  GPS vertelt ineens dat we richting Orleans moeten.  Zou de Tour er iets mee te maken hebben ? Zo rond 14u gaan we op zoek naar een camperplaats en ja hoor op onze weg ligt er eentje. Bonny sur Loire. Een beetje moeilijk te vinden, natuurlijk langs de verkeerde kant ingereden en dus zeeeeeer smallekes maar het was toch wel de moeite.  Volledig park, mooi verzorgd en ligt aan de Loire.  Stadje is natuurlijk weeral zo dood als wat maar de natuur is prima, en daarvoor komen we.

Dag 3: … 212km

Vandaag ziet er een bewolkte dag uit.  Het is dan ook frisjes maar we bijten door en ontbijten toch maar buiten en dan hup de baan weer op.  Raar maar waar we rijden via de autostrade, dus het gaat eigenlijk wel goed vooruit.  We nemen richting Clermont-Ferrand.  Zo tegen de middag doen we inkopen want ja die frigo… dat werkt toch niet naar behoren en dus kopen we telkens eten in voor 1 dag.  Met de motorhome op reis moet avontuurlijk blijven hé. De weg ziet er toch wel heel bekend ineens uit, hebben we hier nog gereden ?????  Na enkele kilometers zien we een camperplaats op onze weg liggen en besluiten we om te stoppen.  Het is dan bijna 13u. Ja hoor … nu zien we het ….Le Cheix-surMorge.  Hier hebben we vorig jaar ook gestaan, dus blijven we dan ook voor een nachtje.  De voorzieningen zijn wat aangepast maar werken niet met een buitenlandse creditkaart.  Gelukkig willen de Fransen ons helpen en betalen we hen cash en zo kunnen we toch water nemen. Die nieuwe zuilen zijn toch niet zo top.  En morgen… terug op weg richting Arles.

Dag 4 : 208 km D

eze morgen vertrokken richting Arles en zoals we dachten het waren weer autostrades.  Misschien nog best ook want het ging van hoog naar laag, ja je moest er je verstand bijhouden.  Even onderweg een stop gemaakt om even te bekomen en de honden uit te laten en dan terug op weg.  Rond half 1, op zoek naar een camperplaats.  Niet ver van waar we reden was La Canourgue.  Leek ons een mooie plaats.  Eerst nog boodschappen doen en dan naar de plaats rijden.  Oei … dat viel een beetje tegen maar het dorpje in de buurt maakte veel goed.  De plaats was wel groot genoeg maar voor onze honden was er weinig groen.  Aangezien het toch in de namiddag te warm was, even siesta gedaan en dan op verkenning.  Inderdaad, het dorpje mag er gerust zijn, met zijn kleine straatjes en onder de huizen loopt er ook een watertje.  Achter onze motorhome helemaal omhoog stond een lieve vrouw beeld.  Dus wij ’s avonds op zoek om daar te geraken en natuurlijk dat we die weg vonden, zo hadden onze honden toch hun beweging en wij ons zweet.  Morgen naar Fontvielle, naar het schijnt een toffe plaats, we zijn benieuwd.

Dag 5 :  221 km

Deze morgen eerst naar de bakker, ontbijten en dan vertrekken maar.  Weer gaan we richting Fontvielle.  Het zijn zeer grote banen maar het is wel wat spectaculair, weg dalen met 7,5% en je gelooft het of niet maar dat is echt wel de moeite.  We komen aan te Montpellier en daar hebben we eventjes wat file, niets ergs want we rijden toch wel in het centrum en dan terug hop …. de spectaculaire weg op.  We zien het landschap veranderen in open vlaktes, ja hoor we komen dichter en dichter bij de Camarque.  Ineens valt eigenlijk onze euro.  Als we naar Fontvielle willen moeten we terug uit de Camarque.  We overleggen even en besluiten om toch maar in de Camarque te blijven en een camperplaats te zoeken.  Wij zijn in Aigues Mortes.  We zien op de app 3 camperplaatsen staan.  We besluiten die aan de jachthaven te nemen.  Maar die is er niet meer, dus naar de 2de in het centrum.  Dat blijkt een parking te zijn voor auto’s en campers, zonder veel plaats dus alleen om te parkeren.  Weer niet goed en dus op zoek naar de 3de.  Deze blijkt te zijn op de parking van een SuperU.  Ja ook dat is niet ok . Dan maar kijken naar een France Passion en ja we hebben geluk, er is een wijnboer in de buurt.  Als we er naar toe rijden zien we een 4de camperplaats die wel er ok uit ziet maar dan moeten we weer terug en we zijn het een beetje moe aan het worden.  We komen aan bij het domaine du petit Chaumont.  Amai, dit is geen klein wijnboertje.  We instaleren ons onder de dennenbomen en kopen in het winkeltje een fles rosé, zout en een potje lavendelhoning voor oma.  Het wordt een nietsdoen dagje, alleen ’s avonds gaan we naar het riviertje dat hier loopt om de honden eens te verfrissen.  Luna zwemt met volle teugen, Jenna plonst en komt pikzwart eruit en Litha… die kijkt of alles naar wens verloopt. We hebben onze weg voor morgen ook al uitgestippeld : we rijden naar Salin de Giraud.(als we er ons aan houden natuurlijk)

Dag 6 :  78km

Het was een rustige nacht, wakker geworden onder een stralende hemel.  Vandaag staat Salin de Giraud op het programma en dus vertrekken we die richting. Het landschap verandert van wijngaarden naar open velden vol ongerepte natuur en rijstvelden.  We komen aan bij Salin de Giraud, een leuk klein dorpje waar precies leven in zit.  De camperplaats stelt niet veel voor, eenvoudig maar toch ok.  Het is duidelijk dat hier iets te doen is.  De kermis staat op het dorpsplein en zo rond de middag is er ineens een enorme knal…kanonschot ? De lokale bevolking vertelt dat dit het begin is van de stierenrennen.  Natuurlijk zijn we benieuwd en gaan we kijken.  De stier moet van de ene kan van het dorp naar de andere kant (is maar 100m) lopen onder begeleiding van de paarden.  Ondertussen zijn er enkele stoere mannen die proberen de stier te doen stoppen, lukt dit dan krijgen ze een applaus, daarna loopt de stier onder begeleiding van de paarden in een stal.  Dit duurt zo een half uurtje en eindigt terug met zo een knal, de straat is afgezet met enorme hekkens, want zo een stier zou je niet willen tegenkomen.  Daarna is het kermis en ’s avonds is er op straat een fuif.  Om 22u30 staat er nog een vuurwerk gepland en hopelijk hebben we daar geen last van. (lees onze honden).

Dag 7 : 50km

Slechte nacht gehad, ik had te veel last van de jeuk van mijn beten.  Van het vuurwerk hadden we geen last, 2 pijlen en het was voorbij. Eerst naar de bakker deze morgen, Jenna heeft het een beetje moeilijk, die moeten we in het oog houden. Daarna vertrokken richting Carro.  Op de kaart hebben we gezien dat we over het water moeten en ja hoor we zijn net vertrokken of we staan voor een slagboom van een veerpont.  Dit wordt een super ervaring want we mogen helemaal vooraan staan.  Er is wel geweldig veel wind : 135 km/u.  De overtocht duurt nog geen 10’ en kost €10.   Daarna de weg weer op, de natuur wordt nog woester, de vlakten nog wijder en er is ineens veel industrie.  Na 50km komen we aan in de badplaats Carro.  ,ziet er zeer idylisch uit, met een haven, een zandstrand , rotsen en een ongerept strand waar de honden op mogen.  De camperplaats ligt aan de zee, mooier kan je je niet voorstellen.  Er staat nog steeds heel veel wind, je kan bijna niet buiten zitten, de koffie waait letterlijk uit mijn tas.  Toch gaan we eens op verkenning, een stadje waar niet veel is maar de omgeving maakt alles goed.  In de late namiddag is de wind gaan liggen en gaan we met de honden zwemmen, super is dat !  We vinden het zo goed dat we besluiten om morgen boodschappen te doen en daarna terug te komen, een betere camperplaats kan je niet vinden.

Dag 8 : 0 km

Vandaag geen kilometers, we blijven staan op dezelfde camperplaats. Alhoewel …. Deze morgen toch even weg gereden naar een supermark , eten kopen , jaja we doen dit nog steeds dag per dag.  Het heeft ook zijn charmes, wij zijn veel minder gehaast.  Daarna terug naar de camperplaats te Carro.  Een zalige dag, prachtige zon en een super omgeving.  Ook voor de handen  want ze mochten terug gaan zwemmen. Een top dagje ! Morgen moeten we alweer verder, ja moeten want we mogen hier niet meer blijven staan.

Dag 9 : 170km

Vandaag vertrekken we richting Six-Fours.  Het is via de autostrade maar toch een mooie omgeving.  Uiteindelijk nemen we de gewone weg en zien het bordje Sanary sur mer.  Ja dat gaan we zeker volgen.  We komen langs het centrum van Bandol en merken al direct dat ze hier niet camper vriendelijk zijn.  Via de baantjes toch richting camperplaats gegaan en Jan heeft zo een voorgevoel van …. Hier kan het niet zijn.  Ja inderdaad, hij heeft gelijk, aan de Port niets te zien, alleen maar slagbomen dat je er niet onder kan.  De 2de camperplaats aan Office de toerisme ; bestaat ook al niet.  Naar Sanaray sur Mer geraken we niet, de straat is afgesloten.  Het begint op onze heupen te werken en Jan besluit de camping te nemen (alhoewel dit tegen onze principes is).  Wat een geluk dat we deze principes even aan de kant hebben geschoven, het zijn zeer ruime plaatsen en we mogen kiezen waar we willen staan.  Ik voel het …. Het wordt een topdagje. 2 km zijn we verwijderd van het centrum van Sanary dus gaan we er s’ avonds naartoe.  Voor mij een geweldig moment, na ongeveer 40 jaar terug op die plek te zijn en veel dingen zien die onveranderd zijn, het was zowaar een beetje thuiskomen.  Wel veel drukker geworden en mondain.  Goed om er eens door te lopen maar voor mij toch wel een beetje te druk.  Blij dat ik er geweest ben… de vakantie kan niet meer stuk. Moe terug naar de camping en besloten om toch nog een nachtje te blijven, dan kunnen we uitslapen en morgen eens genieten van de rust.

Dag 10 : 0 km Na de wandeling van gisteren, lang geslapen en onze honden nog steeds wat moe.  Een lekker rustig dagje, niets doen, alleen de nodige wandelingen voor de pipi en kaka en voor de rest, lezen en slapen. Toch nog even gekeken naar welke richting we morgen trekken… we gaan St Remy de Provence intikken en we zien wel waar we uitkomen.

Dag 11 : 109 km

Deze morgen eerst de nodige voorzieningen gedaan = wc ledigen, water erin en vuil water eruit en betalen aan de receptie en hup we zijn weg.  Toch wel met spijt in het hart want beter dan dit bestaat toch wel niet. (denken we) We rijden richting St Rémy de Provence om olijfolie maar ja … daar hebben we al eens gestaan dus zoeken we toch wel een andere olijfboer. Ja er staat er eentje in de France Passion te Lançon De Provence, we besluiten ernaartoe te rijden en dan zien we wel.  Het is een zeer groot domein en …. De honden mogen er volledig vrij rond lopen.  Een zaligheid voor de  beestjes. En de plaatsten zijn mooi en groot.  We maken er een lui dagje van en genieten van het nietsdoen.  Zalig is dat.  En morgen …. We zien wel maar misschien toch eens even naar St Rémy De Provence om olijfolie want die was zo lekker .

Dag 12 : 119km

Deze morgen vertrokken naar Pélissanne om daar water te lozen, wc te ledigen en water te nemen.  Een tegenslag, je kan er alleen je wc leegmaken.  Dat dan maar gedaan en dan verder op weg.  Ja waar gaan we nu naartoe. Jan zou wel de wijn van Beaumes de Venise willen  en dat is niet veel uit de weg.  Maar dan zijn we dicht bij Mont Ventoux en die laten liggen zou zonde zijn.  De beslissing valt.  We rijden naar Sault en dan zondag naar Beaumes De Venise via de Mont Ventoux.  Dus wij op weg.  Zeer mooie baantjes, van de ene col naar de andere, prachtige uitzichten, voor mij is het genieten, voor Jan is het 100% concentratie.  De velden veranderen van de ongerepte natuur naar de wijngaarden en de lavendelvelden.  Ze zijn nog paarser dan enkele jaren geleden.  Ineens valt onze euro;… wij zijn om olie vergeten te rijden, hoe dom kan je toch zijn maar het is te laat.  Wie weet komen we nog wel ergens iets tegen. Na de middag komen we aan te Sault, het is direct een leuk weerzien.  Gezelligheid troef in het dorpje en overal de lavendel, het is om gelukkig van te worden.  Een tip misschien : je moet in Sault parking 3 volgen en dan kom je op de camperparking want het staat niet aangegeven. Benieuwd naar morgen….

Dag 13 : 88 km Vandaag wordt het DE dag : we gaan naar de Mont Ventoux.  Deze morgen wel op het gemak wakker geworden, dus het was bijna tegen de middag eer we vertrokken. Eerst nog een berichtje gekregen van Pascale (collega van Jan) of  we niet langskwamen, ze zaten ook aan de Mont Ventoux in Mazan.  Maar eerst de Mont Ventoux. Super tof, grandioos zo naar omhoog en geen wolkje te bespeuren.  Het was dan ook vrij druk, op de top.  In tegenstelling met de vorige keer was het er warm 24 graden.  Genoten van het uitzicht en dan terug naar beneden… oei er wordt op onze venster getikt… 2 Nederlandse mensen die vroegen of ze mee mochten rijden tot in Bedoin.  Natuurlijk mochten ze dat, ze waren dan ook te voet naar boven gewandeld.  Dus eerst onze goede daad en dan naar Mazan. Langs kleine smalle baantjes zijn we er dan toch geraakt tot aan het vakantiehuisje. Een babbeltje gedaan en dan op zoek naar een slaapplaats .  We rijden naar Beaumes de Venise maar naar de andere France Passion, eindelijk gevonden maar gesloten.  Dan maar naar de andere : Domaine de Bouletin.  Daar was niemand, dus wel veel plaats.  We hebben ons daar geïnstalleerd met elektriciteit maar het valt wel op dat het er een beetje verwaarloosd uitziet (geen water, geen lozing, elektriciteit kapot, werkte maar 1).  We krijgen compagnie van Duisters en het wordt een zeer warme stille nacht.

Dag 14 : 87km Nu wordt het menens : we gaan rijden richting Arbois. Eerst een beetje wijn kopen in het winkeltje maar daar waren alleen nog vaatjes dus dan maar op zoek naar een andere en ja hoor een grote gevonden waar we mochten proeven en dus ook daar wijn en olie gekocht. Nog wat inkopen voor vandaag en dan echt de weg op.  Zeer mooie baantjes, tussen de wijngaarden.  Waar zouden we naartoe gaan ?  Op onze weg een camperplaats gevonden waar we kunnen lozen en toilet proper maken.  Het is duidelijk een nieuwe aangelegde camperplaats te Rochegude.  Het is nog te vroeg en rijden verder, het is inmiddels bijna 40 graden.  Ik ga gretig op zoek naar een plaats waar we niet gaan smelten en ja ik vind er een boven op een berg te Aubignas.  Wij ernaartoe.  Wat een wegen…. En bruggetjes en smalletjes maar overal konden we door… Oef !  We komen aan op een zeer mooie plaats met water en toilet en lozen, allemaal gratis maar ze vragen vrijblijvend €3.  Zeer mooi uitzicht en wind !!!!!  ’s Avonds als de zon weg is gaan we eens naar het dorpje, het is er eentje waar de tijd is blijven stilstaan, zeer pittoresk maar oud.  Er wonen maar 300 mensen en de straatjes zijn met trappen en gewelven en bogen.  We vragen ons af of de waterleiding al tot hier ligt want er is een waterplaats waar de mensen water komen halen met een gieter.  ….Morgen zou er een broodjesservies komen tussen 9u en 10u … benieuwd !

Dag 15 : 108km Inderdaad, daar was e broodjesdienst, weliswaar met een gewone auto maar er was toch brood.  Daarna het nodige gedaan van vidange en terug op weg richting Arbois. We merken dat we hier al eens geweest zijn en nemen toch het besluit om volgend jaar de volledige andere kant van Frankrijk te doen of eens een ander land.  Zo tegen de middag stoppen we, het is verschrikkelijk warm, we noteren 39 graden.  We stoppen in Beausemblant …. Ha dat herkennen we, hier hebben we nog gestaan.  Het wordt niets doen, veel te warm.  “s Avonds gaan we kijken of de pizzeria open is en ja we hebben geluk.  We mogen binnen met de honden en het is er lekker fris…. En nog lekker ook.  Oef, dat had ik even nodig of ik ging in oververhitting. Als we gaan slapen gebeurt er iets wat uniek is in al die jaren… ik ga achteraan alleen slapen, kwestie van de friste en ja hoor dat lukt prima.

Dag 16 : 249km Vandaag proberen we naar Arbois te rijden, het belooft een warme dag te worden maar in de mobilehome is het fris.  Eerst de nodige inkopen en dan op weg naar Arbois.  Het landschap verandert naar wijngaarden, zonnebloemen en veel graanvelden.  Eerst willen we toch stoppen op de middag maar het is broeiing warm en dus besluiten we maar om verder te rijden en we rijden tot aan France Passion : domaine Foret… maar dat staat er ons niet erg aan.  Misschien toch eens Tissot terug proberen op te zoeken, wie weet vinden we het nu wel.  We rijden tot aan het magazijn en vragen het eens .  Ja hoor hier mogen we staan en de wijngaarden daar mogen we in.  Eerst natuurlijk de nodige wijn aankopen en dan ons instaleren.  Het is wel al half 5 en onder de bomen is het goed te doen.  Hopelijk wordt het een nacht met een beetje wind.

Dag 17 : 218km Iedereen goed geslapen en wakker geworden met stralende zon, het belooft een zeer warme dag te worden.  Voor we vertrekken rijden we even nog om de lekkerste gebakjes te wereld : Hirsinger.  En dan vertrekken we richting Reims hebben we ingetikt, zo ontwijken we veel autostrade. De wegen zijn mooi, van hoog naar laag en met de nodige ronde punten en de dorpjes waar je elke keer doorrijdt.  Onderweg even gestopt om al een gebakje te veroveren en dan terug op weg.  In Chaumont is een camperplaats en dus even een kijkje nemen.  Het is er eentje zonder schaduw en tamelijk eng, neen dat is niets voor ons en de honden dus dan maar verder.  We gaan naar Froncles.  Is een zeer leuke camperplaats aan het water en schaduw met hopen.  Dat is nodig want het is zo’n 42 graden, veel te warm voor ons en de honden.  ’s Avonds nog een wandeling gemaakt, je kan er oneindig gaan wandelen en ook kunnen de honden zwemmen, een heerlijke verkoeling.  Het wordt een letterlijke hete nacht en de honden hebben heel veel last.  Hopelijk is het morgen wat beter, we gaan dan toch richting huis.

Dag 18 : 258 km Onder de morgen toch maar de buitendeur opengezet … zo komt er toch nog wat friste binnen.  Ineens komt er een onweer onze kant uit.  Het begint even te regenen en we denken , yes de warmte is voorbij … maar neen hoor het is om 9u al 26graden.  We proberen vandaag echt veel kilometers te doen en vertrekken richting Monthermé. Het is veel autostrade en dus gaat het goed vooruit.  Na de middag, het is wel ongeveer 15u zijn we er toegekomen.  Het ligt aan het water (de Maas) en aan de haven.  Schitterende locatie maar het dorp is zeer oud en versleten.  Het wordt langzaam ietsje frisser en dat doet echt heel veel deugd.  Het is een ruime plaats met voor de mobilehome veel gras. En morgen … gaan we naar huis, we hebben een schitterende vakantie achter de rug, onbezonnen, zonder planning en toch veel gezien, het was een super reis !

Dag 19 : 228km We rijden naar huis !

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *